Etusivu » Nettineuvonta » UKK » Tupakointi » Miten lopetan nuuskaamisen?

Miten lopetan nuuskaamisen?

Millaista apua on olemassa nuuskasta eroon pääsemiseksi? Olen koittanut lopettaa, mutta riippuvuus hallitsee minua, minä en riippuvuutta. Olisiko tarjolla jonkinlaista ammattiapua, haluaisin nimitäin kipeästi lopettaa nuuskankäytön.

Vastaus:
Nuuskan keskeisin riippuvuutta aiheuttava ainesosa on nikotiini, aivan kuten tupakassakin. Siihen voidaan soveltaa samankaltaisia menetelmiä kuin tupasta vieroittautumiseen. Tärkein sinulla onkin jo hallussasi: oma tahto lopettaa.

Et kuvannut tarkemmin, millaisia määriä nuuskaa käytät ja kuinka usein. Vieroittautuminen on kokonaisuutena hyvin moniulotteinen ja joskus jopa aikaakin vielä prosessi, joten mitään varmaa kaikille sopivaa keinoa ei ole antaa. Mutta ainakin vinkkejä saat, mistä lähteä liikenteeseen

Ajatuksia ja mahdollisuuksia:
1) Nuuskan korvaaminen asteittain jollain muulla. Käsittääkseni Suomessa saa myydä nikotiinitonta nuuskaa edelleenkin. Voisitko harkita, että korvaisit vaikka osan nuuska-annoksestasi nikotiinittomalla versiolla, ja vaiheittain siirtyisit siihen? Korvikenuuskan käytön lopettaminen on helpompaa, koska siihen ei liity samankaltaisia fyysisiä vieroitusoireita, kuten tavalliseen nuuskaan.
2) Apteekista ja kaupasta saatavat nikotiinipurukumit yms. valmisteet. Kysy ihmeessä neuvoa apteekista. Siellä on aivan loistavia valmisteita, kuten nikotiinilaastarit, jotka vähentävät nikotiinin tarvetta ja heikentävät nuuskasta saatavaa mielihyvää. Omatoimisesti ei kannata vahvuutta valita, vaan mieluummin farmaseutin neuvojen perusteella. Tulee varmemmin hyvä lopputulos.
3) Lääkärin reseptillä on saatavissa mm. Champix -valmistetta (varenikliini), jota käytetään tupakasta vieroitukseen. Se vie pois tupakan (nikotiini) aiheuttamaa mielihyvää, ja tukee täten muutosta. Pitäisi toimia myös nuuskaamiseen.
4) Vertaistuki: Stumppi-sivustolla voi lukea ja keskustella muiden kanssa. Osa on samassa tilanteessa kuin sinä. Osa taas on jo päässyt nuuskasta eroon.
5) Kaveripiiri: tee selväksi kavereillesi, että et tahdo heidän nuuskaavaan, kun ovat sinun seurassasi. Tai ainakin tekevät sen niin, etteivät tyrkytä nuuskaa sinulle. Vältä myös nuuskan ostamista kotiisi (poista kaikki nuuskaamiseen liittyvät tarvikkeet myös). Tee nuuskaaminen itsellesi vaikeaksi.
6) Paikkakuntasi A-klinikka tai terveyskeskuslääkäri voinee auttaa, etenkin jos (vieroitus)oireesi ovat voimakkaat. Ota sinne rohkeasti yhteyttä - älä jää yksin!

Suurin haaste on aina alussa. Siitä kun selviät - vaikka hammasta purren ja sisulla - niin sen jälkeen helpottaa. Muutkin ovat päässeet nuuskasta eroon, sinäkin varmasti pääset. Suunnittele asia kunnolla ja etene rauhallisesti. Jos tulee takapakkia, niin hengähdystauko ja sitten taas eteenpäin.