Etusivu » Nettineuvonta » UKK » Huumeet » Loppuuko vainoharhaisuus kannabiksen käytön loputtua?

Loppuuko vainoharhaisuus kannabiksen käytön loputtua?

Olen kesän aikana lomaillut ja poltellut ystävieni kanssa satunnaisesti kannabista. Nyt haluaisin lopettaa kyseisen huumeen käytön, koska olen huomannut oireita, kuten vainoharhaisuutta. Olen myös lukenut, että se on kannabiksen käytössä tyypillinen sivuoire. Kysymykseni kuuluu, loppuuko vainoharhaisuus huumeen käyttämisen loputtua?

Vastaus:
Kuten olet huomannutkin, kannabiksella on paljon vaikutuksia psyykeen. Käytöstä voi tulla mainitsemasi vainoharhaisuuden lisäksi esimerkiksi ahdistuneisuutta, aistihäiriöitä tai jopa psykoottisuutta. Jotkut ihmiset ovat aineen vaikutuksille herkempiä kuin toiset.

Mikäli vainoharhaisuutta esiintyy vain kannabiksen käytön yhteydessä, olotilasi todennäköisesti palaa jonkin ajan kuluttua normaaliksi. Kannabiksen vaikuttava aine eli THC on rasvaliukoinen, joten se varastoituu elimistön rasvakudoksiin. Siksi ainetta saattaa olla elimistössä hyvinkin pitkään käytön loppumisen jälkeen. Yleensä se häviää elimistöstä muutaman viikon kuluessa riippuen käyttömääristä ja -tiheydestä.

Sinun on kuitenkin hyvä tietää, että joskus kannabis saattaa toimia laukaisevana tekijänä mielenterveyden häiriöille, mikäli henkilöllä on siihen taipumusta. Siten on myös mahdollista, että vainoharhaisuus liittyy muuhunkin kuin kannabiksen käyttöön. Mikäli oireet jatkuvat, on sinun syytä olla yhteydessä lääkäriin. Voit myös olla yhteydessä nuorisoasemalle tai A-klinikalle, jossa nämä asiat ovat hyvin tuttuja. Paikkakuntakohtaiset yhteystiedot löydät täältä. Samoin voi olla yhteydessä omalle terveysasemalle tai kouluterveydenhuoltoon. Yksin ei asiaa kannata jäädä pohtimaan.